Voting Rating: 4.5 / 41 votes

Sunday 13 May 2012

Binatang Berbisa Di Dunia



KODOK BERACUN
Kodok beracun sama dengan binatang amfibia lain, kulitnya banyak mengandungi kelenjar, dapat mengeluarkan cairan meleket untuk membasahi kulit sekaligus melindungi dirinya. Racun yang dikeluarkannya sangat berbisa , sehingga menjadikannya salah satu binatang paling berbisa didunia. Selain manusia ia tidak mempunyai musuh alam yang lain. 

Racun yang dikeluarkan dari kodok beracun dari Columbia Barat, Amerika Selatan, adalah racun paling hebat didunia yang diketahui pada masa ini. Hanya dengan 1/100,000 dari 1 g racunnya sudah cukup mengakibatkan seseorang mati keracunan.

FUNNEL WEBSPIDER
Funnel Webspider adalah labah-labah yang sangat berbisa di Australia. Merupakan labah-labah yang bahaya didunia. Beringas dan suka berkelahi , jika manusia terkena gigitannya akan menemui ajal dalam jangka masa 15 minit.

BLUE RING OCTOPUS
Blue Ring Octopus dan ubur-ubur berbentuk kotak merupakan dua jenis binatang laut yang paling berbisa.Cairan racun dalam tubuhnya dapat menyebabkan kematian dalam beberapa minit.
Hingga pada masa ini , secara perubatan belum ada penawarnya . Blue Ring Octopus sifatnya pemalu, suka bersembunyi dibawah batuan, malam hari baru keluar dari sarangnya dan mencari mangsa.

KADAL RAKSASA KOMODO
Kadal raksasa komodo atau disebut juga naga komodo panjang badannya boleh mencapai 3 meter. Namun umumnya hanya sekitar 2 meter , dalam keadaan perut kosong beratnya boleh mencapai 54kg. Setelah makan beratnya boleh mencapai 80kg.

RED BLACK SPIDER
Red Black Spider juga merupakan salah satu labah-labah yang paling berbisa , disebut juga janda hitam. Jika digigit olehnya pada permulaan tidak akan terasa , namun lima minit kemudian luka akibat gigitannya itu baru mulai terasa panas dan sakit, jika tidak segera dirawat mungkin akan membawa kesan buruk.

RAJA ULAR COBRA 
Ular Cobra yang khusus menjadikan ular juga mangsanya sehingga membuat sejumlah besar spesies ular yang lain ketakutan. Kawasannya tidak boleh diduduki oleh ular lain. Jika sang cobra terkejut ia akan menjadi ganas, bahagian depan badannya akan berdiri tegak , lidah yang panjang, halus dan bercabang. Kepalanya beralun dengan lincah mengikut gerak geri mangsanya, dan mangsa secara langsung tidak akan mudah untuk melepaskan diri.darinya.

ULAR LAUT AUSTRALIA
Ular laut yang hidup di samudera Australia berada di senarai kedua dalam deretan ular paling berbisa. Ular laut ini ditumbuhi dengan muncung yang besar , batang tubuhnya seperti tabung bundar , panjang, hujung belakang dan sisi ekornya pipih. 

Sifat racunnya lebih berbisa dari cobra, jika terkena gigitannya akan menemui ajal dalam masa 10 minit. Ular laut ini hidup disebuah daerah perairan yang sama dengan obor-obor kotak.

BOX JELLY FISH 
Disebut juga tawon laut , tergolong binatang rongga (coelenterata), hidup didaerah perairan laut dalam pantai timur laut Australia.

Ia kerap muncul didaerah laut queensland dan dianggap sebagai makhluk yang paling beracun bagi manusia. Jika digigit akan menemui maut dalam beberapa saat.

p/s : Jangan dilihat bentuk luarannya sahaja sedangkan makhluk ini adalah makhluk yang paling beracun didunia.

No comments:

Post a Comment